W moim premierowym wpisie Zamówienia bagatelne – potrzebne czy nie? wskazałem dlaczego zamówienia bagatelne w nowej ustawie Prawo zamówień publicznych powinny pozostać.
Od tego czasu pojawiło się uzasadnienie projektu ustawy zmieniającej nową PZP. Tego projektu dotyczyć będzie mój wpis.
Dlaczego zamówienia bagatelne mają być usunięte?
Uzasadnienie tej ważnej i znaczącej dla wykonawców kwestii nie jest zbyt długie, więc pozwolę sobie na dosłowne jego przytoczenie.
Rezygnacja z regulowania w nowej ustawie PZP zamówień bagatelnych wynika z przychylenia się do postulatów uczestników rynku zamówień publicznych, zwłaszcza zamawiających, którzy wskazywali na zbytnie sformalizowanie udzielania zamówień o najmniejszej wartości.
Podnosili również kwestię ewentualnych niejasności, które mogą towarzyszyć nowym rozwiązaniom w zakresie zamówień bagatelnych, zwłaszcza mając na uwadze, że nowa ustawa PZP wprowadza wiele rozwiązań wymagających, po stronie zamawiających, profesjonalizacji procesu zakupowego.
Jak uzasadniano wprowadzenie zamówień bagatelnych do nowej PZP?
Jednocześnie przypomnę jak uzasadniane było wprowadzenie rozwiązań dotyczycących zamówień bagatelnych do nowej PZP (też cytat dosłowny).
Do udzielania zamówień klasycznych o wartości, bez podatku od towarów i usług, dotyczącej jednorazowego zakupu, mniejszej niż wyrażona w złotych kwota 130 000 zł, ale nie mniejszej niż 50 000 zł, ustawa będzie miała zastosowanie, ale wyłącznie w zakresie zamieszczania ogłoszeń o zamówieniu oraz w zakresie udzielania sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych.
Wprowadzana regulacja będzie dotyczyć wyłącznie zamówień udzielanych przez zamawiających publicznych, które nie są wyłączone z obowiązku stosowania ustawy, na podstawie przepisów ustawy (działu I rozdziału 1 oddziału 2) i takich, których jednostkowa wartość przekracza określony próg.
Zamieszczanie tych ogłoszeń w Biuletynie Zamówień Publicznych ma na celu zwiększenie dostępności informacji dla wykonawców o udzielanych zamówieniach co zapewni przejrzystość udzielania zamówień publicznych.
Gdzie leży problem?
Czytając oba uzasadnienia możesz się zastanawiać:
- Co się zmieniło w ciągu nieco ponad roku?
- Dlaczego dostępność informacji dla wykonawców i przejrzystość udzielania zamówień publicznych nie są już tak istotne jak interes zamawiających?
- Jaką trudność zamawiającym sprawiać może dokonywanie ogłoszeń w BZP, co i tak już do dawna robią?
Moim zdaniem ustawodawca ma przede wszystkim na uwadze interes zamawiających. Jest to niemalże tożsame działanie jak w przypadku włączeń stosowania ustawy PZP dla tzw. zamówień Covidowych.
Nie zważa przy tym na elementarne zasady związane z wydatkowaniem środków publicznych takie jak transparentność i poszanowanie uczciwej konkurencji.
Jak widzisz uzasadnienie proponowanej zmiany sporządzone jest bardzo ogólne. W zasadzie mogłoby się ograniczać to stwierdzenia „bo tak”.
Bartosz Majda
adwokat
***
Elektromobilność w zamówieniach publicznych
Elektromobilność w zamówieniach publicznych – można powiedzieć, że formalnie jest. Jednak nikt jej nie chce, a zamawiający nie wiedzą co z nią zrobić.
Dziś przedstawię Ci historię jednego postępowania, w którym mój klient został wykluczony z powodu elektromobilności [Czytaj dalej…]
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }